Powered by jointab: info@jointab.ir
 
 

خواص موز

درختچه موز گیاهی است دارای برگهای بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهای آن مجتمع و سنبله شکل می باشد میوه آن ابتدا سبز است  و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید . 

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می شود . 

به این دلیل که موز بعد از چیده شدن با گرما دادن نیز می رسد. در بسیاری از مناطق جهان وقتی سبز است آن را می چینند و به جاهای دیگر انتقال میدهند. 

موز انواع مختلف دارد یك نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است كه مزه شیرینی دارد . 

در كشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در كشورهای آمریكای لاتین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك می كنند. 

هنگامیكه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

خواص ویژه ی موز

- موز به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.

 

- موز به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، محرّک تولید هموگلوبین در خون می‌گردد و در نتیجه، در موارد کم خونی بسیار موثر است

 

- موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می کند.

 

- موز دارای اثر آنتی اسید طبیعی در بدن است. بنابراین، خوردن موز باعث آرامش فعالیت معده می‌گردد

 

- موز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد. یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان 11 درصد تأمین می کند

 

- موز می‌تواند به کسانی که در تلاش برای ترک سیگارند کمک کند. ویتامین B6 و B12 ، پتاسیم و منیزیم موجود در موز به بدن در رهایی از اثرات کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کند.

 

- میوه نارس و گل های پخته موز برای درمان بیماری قند مفید است. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی استفاده می شود و ساقه و ریشه آن برای رفع اختلالات خونی مفید است.

 

- غنی بودنش از پتاسیم در واقع یک شانس بزرگ برای ورزشکاران است. و فیبر فراوانش برای رودۀ کم کار بسیار مفید و کاراست.

 

- موز خشک شده مطمئناً سرشار از کربوهیدرات هاست. کربوهیدارت ها در موز خشک شده به دو شکل کربوهیدرات ساده (خصوصاً فروکتُز) و کربوهیدرات پیچیده (آمیدون) موجودند.

 

 

- موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «آ» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است.

 

- موز خشک شده عصرانه ای بسیار مناسب برای بچه هاست. این ماده غذایی انرژی مورد نیازشان را تأمین می کند نه چربی را، بر خلاف یک نان شکلاتی که سرشار از چربی و فاقد املاح معدنی است.

 

- موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.

 

- هنگامی که با استرس مواجه می‌شویم، سوخت و ساز بدنمان افزایش می‌یابد و در نتیجه، سطح پتاسیم بدنمان کاهش پیدا می‌کند. موز با مقدار زیاد پتاسیمی که دارد می‌تواند این تعادل را دوباره برقرار سازد.

 

- موز درمان زخم معده و روده می باشد

 

- جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد

 

-  موز به طور مسلم یک عامل شفابخش نیرومندی وجود دارد که برای بهبود سلول های فرسوده زخم ها و همچنین جلوگیری از التهاب معده بسیار مفید است.

 

- به دلیل کم بودن مقدار سدیم و زیاد بودن مقدار پتاسیم موز، این میوه برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار ایده آل است. پتاسیم موز به طرق مختلف به کاهش فشار خون کمک می کند

 

-  یکی از سریعترین روشهای رفع خماری و خمودگی، خوردن یک لیوان مخلوط شیر، موز و عسل است. موز معده را آرامش می‌بخشد و با کمک عسل، سطح قند خون را بالا می‌آورد و در همان حال، شیر نیز به تنظیم آب بدن کمک می‌کند. 

 

- در طب سنتی هند موز نارس را ایجادکننده یبوست می دانند. در واقع موز در صورتی که رسیده باشد، ملین است و در عین حال برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و بهبود زخم های روده را تسریع می کند.

 

-  به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. موز رسیده برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود. همچنین افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند.

 

-  برای از بین بردن زگیل، پوست موز را از طرف داخل بر روی آن قرار می‌دهند و آن را با دقت با یک نوار چسب می‌بندند تا پوست تکان بخورد و زگیل را برطرف کند.

 

-  موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.

 

خواص موز در بارداری

موز تنها یک میان وعده مناسب و خوشمزه نیست،بلکه  سطح بالای  پتاسیم و ویتامین B6  دارد و همچنین برای اسید معده و بهبود هضم بعنوان یک میان وعده مناسب است.در طول دوران بارداری، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، می تواند به کاهش تورم ناشی از بارداری در اندام ها کمک کند.  گرفتگی عضلات پا، یکی از علائم ناخوشایند دوران بارداری است  که ، ممکن است با افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم، از بین برود. علاوه بر این، ویتامین B6 موجود در موز  برای کمک به تسکین بیماری صبحگاهی موثر است

موز از جمله مواد غذایی مفید برای حفظ سلامتی زنان باردار و ضروری در شکل گیری اندام های جنین است.

این ماده غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین «ب ۶»، «ب ۱۲» و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است.

 

تکامل سیستم عصبی جنین، تشکیل گلبول های قرمز خون و رشد مغزی جنین وابسته به دریافت مقادیر کافی از ویتامین «ب۶» در دوران بارداری است.

مطابق با تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه این ماده غذایی در دوران بارداری، احتمال ابتلا به سرگیجه و حالت تهوع را بویژه در سه ماه نخست بارداری، کاهش می دهد. شکل گیری و استحکام اسکلت بدن جنین، پیشگیری از افزایش فشار خون بارداری و کاهش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان از دیگر خواص مصرف موز در دوران بارداری است. انقباض ماهیچه ای یکی از مشکلات شایع زنان در دوران بارداری بوده و مطابق با مطالعات انجام شده مصرف موز در کاهش احتمال وقوع اسپاسم عضلانی مؤثر است.

موز بخورید

زمانی که دیدید دکمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یک موز متوسط ۱۰۵ کالری و فقط ۱۴ گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر کرده و قند خون را به شکل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز ۳۰ درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندکی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

مطالب تصادفی